Storytelling sker med korte enkeltsætninger.
HB-sætninger betyder hovedbudskab.
Hver sætning skal være komplet med ét udsagns- og ét grundled.
HB-sætninger betyder hovedbudskab.
Hver sætning skal være komplet med ét udsagns- og ét grundled.
Flere af sådanne enkeltsætninger beskriver emnet.
Efterfølgende kan skrives en sammenhængende tekst.
---------------------------------------------------------
2013-05-23
Efter 8-10 års erfaring ville det blive meget svært at undvære Pledge Future (købt i svensk supermarked). Det hænger selvfølgelig sammen med, at jeg bygger flymodeller. Det første, der sker her, er, at klardelene til cockpittet neddyppes i Pledge Future. Det er her vigtigt, at overskydende Pledge Future får mulighed for at dryppe af. Eventuelle ophobninger kan nemt fjernes med en stump køkkenrulle.
Når en flymodel er færdig-bemalet til påføring af decals, får den Pledge Future i rigelige mængder på alle udvendige overflader. Her bruger jeg en forholdsvis stor og blød pensel. For at overskydende Pledge Future kan dryppe af, anbringes modellen i lodret postion (så vidt muligt). Også her er det nødvendigt at opsamle det sidste med en stump køkkenrulle. Det skal ske kort tid efter påføring. To eller tre behandlinger kan være påkrævet for at få et godt grundlag for påføring af decals uden "silvering". Så vidt jeg ved, foretrække de fleste flymodelbyggere at påføre Pledge Future med airbrush. Det har jeg prøvet, men efter kort tid efter fandt jeg penslen frem igen.
For et halvt års tid siden begyndte jeg at eksperimentere med at give decals et "bad" i Pledge Future. Før dette "bad" sørger jeg for at afvaske klæbemidlet med vand. Så snart et decals er anbragt i korrekt position, skal det "tromles" forsigtigt med en vatpind for at undgå påhobning af Pledge Future under det pågældende decals.
Denne metode har vist sig velegnet, når man bygger ældre sæt, hvor decals ofte har en tyk bærefilm. Det må anbefales at teste metoden, hvis nogen skulle få lyst til at prøve. De fleste af os har vist rigelig med overskuds-decals, der kan bruges til dette formål
2013-05-21
Det kræver nogen øvelse at fremstille parallelle rækker af "huller". Når det lykkes, udskæres panelet og monteres på cockpittets sidepanel (1/72). |
Sort-bemalede "placards" med hvide "knopper" (borehuller) udskæres og limes på sidepanelet med en smule hvidlim. |
De hvide "prikker" på sidepanelet er ikke malet på, men fremstillet ved at fjerne den sorte maling med et 0,4 mm (Ø) bor. |
Pilot-sædet monteres som afslutning på cockpit-monteringen. |
Plastcard (0,13 mm) males sort med Revell.
Med 0,4 mm (Ø) bor fremstilles hvide 4-5 "borehuller" med en afstand på 1 mm.
Boret skal kun fjerne overflademateriale med sort maling.
Det er nemt nok at undgå gennemboring.
Boret føres parallelt med trekant-linealen som anlægsflade.
To rækker identiske huller fremstilles.
Udskæring til korrekt dimension sker efterfølgende.
Hvide kanter males sort med speedmarker.
Sidepanelet pålimes med en smule hvidlim.
Enkelte af de hvide huller males røde med tilspidset grillspyd som "pensel".
2013-05-20
Varmluftpistol udretter skæv vinge
Vinger og øverste kropshalvdel er skæv.
Træpladeunderlag fikseres først med limklemmer.
Efter forsigtig opvarmning efterlades delen til afkøling i fiksturen.
Modellen er en gammel Monogram F-16 1/48.
2013-05-20
Tynd kobbertråd fikserer dele ved limning
Stramhed og position sikres med tape.
Hjælpe-fiksturen (kobbertråden) kan alternativt vægtbelastes.
Klemme til fluebinding virker som vægtbelastning.
2013-05-20
Fortyndet hvidlim sikrer perfekt påføring af decals
Hvidlim mikses med 15-20 pct. vand.
Omrøring med 5.000 rpm med motortool sikrer god blanding.
Fortyndet hvidlim påføres modellen.
Hver decals "bades" i fortyndet hvidlim før påføring.
Kilde: FSM juli 2010 side 28-29.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar