fredag den 24. maj 2013

M - Byggeerfaringer formuleres som HB-sætninger

2013-06-07
CA-gapfilling lim anvendes til krop-vinge samling
Ny metode med små mængder CA-lim plus sprit accelerator testes.
Slibeklodser med P180, P400 og P800 klargøres.

Modellen er Heller F-84 G 1/72.

2013-06-04
Instrumentpanelet er stort set færdig-bemalet og klar til montering.
2013-06-02

Cockpit-Mig 21 1/32 Revell.
Enkelte paneler er fremhævet med en afvigende grå farve af fortyndet acryl. Tilspidsede stumper af grill-spyd er bedre end pensler. Malingen påføres med en stump grill-spyd med (afskåret) flad spids. Præcis fordeling af den passende fortyndede maling sker derefter med skarp spids. Forsænkede panellinjer skal fyldes med wash af sort maling.

Mig 15 1/32 Trumpeter.
Først saves grill-spyddet skævt, så den ønskede limflade opstår. Stumpen fastholdes af knivspidsen og fikseres præcist af gribetangen, mens CA-limen tørrer.
2013-06-02
Cockpit-Mig 21 1/32 Revell. Sidepaneler har rudimentære relief, der er uegnet til bemaling. Første forsøg mislykkes. Der er vist kun én løsning: Sidepanelerne skal slibes flade, hvorefter nye instrument-placards fremstilles og pålimes.

Cockpit-Mig 21 1/32 Revell. 
Limfladerne til cockpit-delen på de to kropshalvdele er helt utilstrækkelige. "Cockpit-badekarret" skal derfor forankres i to borehuller til hver kropshalvdel. Direkte plast-til-plast pålimning undgås med metaltråde (messing). Det er dog ikke nemt at placere borehullerne præcist.

Til venstre Mig 15 1/32 Trumpeter. Til højre Mig 21 1/32 Revell. Første tre faser ved bemaling: 1: Grå overalt, 2: Pledge Future, 3: Punktbemaling med stump af grill-spyd.
2013-06-01
Bemaling kan ske uden pensel og airbrush
Panelet pålimes et "håndtag" af en stump grill-spyd.
Instrument-panelet neddyppes i grå maling.
"Håndtaget" monteres i Proxxon-maskinen.
Den ufortyndede maling fordeles præcist i alle hjørner og kroge ved 5.000 rpm.
Overskydende maling (enamel) slynges af.
Én rotations-bemaling er tilstrækkelig for at sikre et præcist fordelt og ensartet lag af maling.
Rotations-metoden sparer tid.Ingen pensel eller airbrush skal rengøres.


Cockpit instrumentpanel - Mig 21 1/32 Revell.
I fase 2 bemales instrumenterne med fortyndet hvid acryl.
Hvid acryl påføres med tilspidset grill-spyd.
Yderste spids afskæres for at give større "bæreflade".
I fase 3 påføres 2-3 lag Pledge Future ved rotationsbemaling.
I fase 4 påføres wash af terpentinfortyndet sort enamel.
Fase 5: færdiggørelse..?

2013-05-29




Instrumentpanel-bemaling forbedres gradvist
Første fase består af grå bemaling over hele overfladen.
Efter tørring bemales hvide "knopper" og instrumenter.
Future påføres over hele overfladen.
Wash med sort fylder riller mellem instrumenter.



2013-05-25
Huller (fordybninger) fremstilles før udskæring af placard
"Kork-lineal" sikret stabil anlægsflade for trekant-linealen.
Hjørnet mellem trekant-linealen og "kork-linealen" er anlægsflade for 0,4 mm bor.
Første række borehuller danner udgangspunkt for anden række af parallelle huller.
Efter boring af fordybningerne ( for eksempel 8) udskæres det pågældende placards.
Bemalede punkter fremstilles ved fyldning af borehuller
Skarpt afgrænsede sorte cirkler (punkter) fremstilles på ensartet baggrund.

"Placard" udskæres og bemales
Overfladen forsegles med to gange Pledge Future.
0,5 mm dybe "borehuller" (0,5 mm Ø) fremstilles med 1,5 mm afstand.
Borehullerne eller fordybningerne fyldes med sort maling (enamel).
Overskydende maling fjernes omgående med terpentinfugtig vatpind.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar