fredag den 3. maj 2013

K - Byggeerfaringer formuleres som HB-sætninger


Storytelling sker med korte enkeltsætninger. 
HB-sætninger betyder hovedbudskab. 
Hver sætning skal være komplet med ét udsagns- og ét grundled. 
Flere af sådanne enkeltsætninger beskriver emnet. 
Efterfølgende kan skrives en sammenhængende tekst.

---------------------------------------------------------
2013-05-18
Skruemaskinen sparer pensel- og airbrush-rensning 
Et borehul i hjørnet af plastpladen er nødvendigt før rotationsbemaling. 
Sort maling påføres nemt og hurtigt ved neddypning direkte i malebøtten. 
Det sparer megen tid, når hverken pensel eller airbrush skal rengøres. 
Den sorte 0,13 mm plade skal udskæres til cockpitdetaljering. 



2013-05-14
Overskydende maling forsvinder ved rotation
Emnet påføres maling ved neddypning i bøtten.
Alternativt kan en tilstrækkelig mængde maling påføres med en omrørepind.
Et pilotsæde, for eksempel,CA-limes på en stump af grillspyd.
Alternativ kan emnet monteres med blød metaltråd (blomsterbinde-tråd).
Emnet (grill-spyd-stumpen) monteres i boremaskinens spindel.
Rotation må kun finde sted i beholder (papirkurv) med affaldspose.
Plastposen eller beholdersiden opfanger afslynget maling.
Rotationen fordeler malingen fuldstændig jævnt.
Når malingen har passende konsistens er kun én påføring nødvendig.

2013-05-11


Vinger og krop skal holdes sikkert på plads i rette postioner, mens limen tørrer. 
Metaltråd-fiksturen til det formål fremstilles nemt ved at bore fire huller.
Ved at stramme tråden passende, opnås god tæthed mellem limfladerne.
Normalt er én metaltrådombinding et stedtilstrækkelig.
På modellen her bevirker hjullemmene, at to metaltråde er nødvendigt.
De fire borehuller lukkes med tilspidset plastrod (Evergreen).
Modellen skal nedslibes overalt for at fjerne hævede panellinjer. 

De fleste flybyggere kender problemerne, der kan opstå ved kropvinge-samlingen: Det er ofte vanskeligt at ramme den rigtige V-form, altså vinklen mellem krop og vinge. Da selv små afvigelser nemt kan ses, er det ekstraordinært vigtigt at være omhyggelig her. En andet velkendt problem består i, at det kan være vanskeligt at opnå en præcis og tilstrækkelig kontakt mellem krop-vinge limfladerne. Hvis kontaktfladerne er for ringe, bliver limningen selvsagt svag. Af samme årsag skal bruges tid på spartling og nedslibning af samlingerne. Ståltråds-fiksturen, der vises ovenfor, kan være en nyttig løsning på krop-vinge problemerne.

2012-05-05
Skruemaskinen kører med lav hastighed, mens den hvidmalede metaltråd (0,45 mm Ø) påmales røde bånd med en spids speed-marker. Svirvlen (fra fiskegrej) til højre tillader at tråden kan holdes stram - og lige - mens den roterer, mens bånd af rød maling påføres. Metoden kan også anvendes på tykkere - eller tyndere - metaltråd.

Til højre er den hvidbemalede metaltråd forsynet med et øje, så svirvlen (til fiskegrej) kan monteres. Det er dog ikke helt nemt at holde speed-marker pennen præcist mod den langsomt rotorende metaltråd, så de røde bånd kan bemales helt ensartet. Det skal derfor undersøges om en spids pensel er at foretrække.

2013-05-04
Tekniske fremskridt udvikles på to uger
Gul- eller hvidmalet kobbertråd fikseres til svirvel i den ene ende.
Den anden ende monteres i skruemaskinen.
Sorte felter bemales med spids speedmarker under langsom rotation.
Buede spejle til bageste cockpit-dæksel fremstilles med Olfa-passer med kniv.
Printerpapir forstærkes med CA-lim er nemmere end 0,13 mm plastplade.
- - - -
Bemalingsforsøg med flere lag af fortyndet hvid hobbymaling indledes.



Fremstilling af spejle i bageste cockpit-dæksel viste sig at blive en temmelig besværlig opgave i skala 1/72. Det buede spejl, der måler 1,5 x 5 mm (ca.), er CA-limet til en stump kobbertråd fra en ledning. Løsningen blev at  bore huller gennem cockpitdækset, hvor kobbertråden limes til dækslet. De her viste spejle er for store i forhold til skalaen (1/72).  








Små ting håndteres sikkert med lille strimmel af "gaffa-tape"
Tilspidset grill-spyd med tapestrimmel virker bedre end pincetten.
Strimler af "gaffa-tape" udskæres.
Strimlerne, ca. 2 x 10 mm, løftes af skærepladen med skarp pincet.
Små dele gribes nemt af pincetten før pålimning i korrekt position.



Termoformet cockpitdæksel (til højre). I midten ses fikstur til pålimning af bøjle af kobbertråd. Der bores to huller i cockpittets bagvæg til fiksering af cockpit-dækslet. De åbnede cockpit-dæksler på modellerne nedenfor er fastgjort på den måde. Det er en fordel, at cockpit-dækslerne er aftagelige, da de ikke nødvendigvis skal limes fast,

Forreste cockpit-dæksel på denne Panavia Tornado (Airfix 1/72) er termoformet. Det bageste åbne dæksel er fastgjort med kobbertråde, som vist ovenfor.

Pavla-cockpit dæksler monteret på Mirage 1/72 (Airfix).


I stedet for grill-spyd med hjul monteres en stump bemalet kommertråd.


2013-04-15
Gul- eller hvid-malet kobbertråd skal bemales sort punktvis
Kobbertråd fra elledning strækkes ved at trække med to tænger.
Kobbertråden bemales gul eller hvid.
To eller tre gange bemaling er nødvendig.
Kobbertråden monteres i skruemaskinen.
Skruemaskinens "aftrækker" justeres til lavt omdrejningstal.
Limklemme "fikserer" skruemaskinens hastighed.
Sorte eller røde ringe bemales med speedmarker mens kobbertråden roterer.


2013-04-12
Humbrol Maskol skal påføres i to-tre lag
Et tyndt lag af Maskol er vanskeligt at fjerne.
Maskol skal påføres i to-tre lag med mellemliggende tørretid.
Et tykt lag Maskol fjernes meget nemmere efter bemaling.
Maskol skal væk fra alle områder.
Understel og lignende med hjørner og kanter er typiske problemområder.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar