fredag den 8. november 2013

Byggeprocessen i fokus - CF-104, Pin Flow-limning og eksempler på detaljering af andre modeller


Blomsterbindetråd skaber præcis og tæt samling

Blomsterbindetråd kan også her blive til stor nytte, når forreste og bageste del af F-104 (Italeri 1/72) kroppen skal limes. Det er umuligt at anvende limklemmer og andet. Med blomsterbindetråd kan limfladerne positioneres helt præcist uden risiko for at delene forskydes, mens limen tørrer. Samlingen bliver helt tæt, så anvendelse af filler ikke er nødvendigt.

Hele modellen er nu bemalet og klar til udvælgelse af separate paneler med henblik på afvigende metalfarver.
Humbrol 27001 mat aluminium forekommer noget tam i lighed med bageste kropsdel med Humbrol 56. Det skal ændres i de kommende dage for at undgå, at CF-104 modellen bliver "legetøjspræget". Endvidere skal næsepartiet bemales hvid og sort antirefleks overdel. Cockpit-indhold og klardele skal installeres og andet skal på plads, så der resterer en hel del arbejde. Understel med hjul er færdig-monteret. Haleplaner og vingetiptanke er anbragt løst. 
Før gennemførelse af nogen form for ændringer (og weathering) skal den "rå" model påføres 2-3 gange Pledge Future. Det betaler sig at afse god tørretid, så det blanke Pledge Future-grundlag får tid til at hærde grundigt.
Se tidligere faser af CF-104 projektet nedenfor.

CF-104 er nu klar til mat aluminium, Humbrol 27001. Planerne, der allerede er bemalet, cockpittet og området bagest er afmasket med strimler af Tamiya-tape. Bageste del af kroppen omkring motoren er bemalet med Humbrol 56, så modellen indtil videre er med to forskellige metalfarver. Senere skal udvælges et antal paneler, der skal bemales med andre metalfarver for at skabe variation. Nye opgaver med tape-afmaskning venter.
Sammenrullet papir kan meget praktisk anvendes som "håndtag" i det her tilfælde.
Se forudgående faser af projektet nedenfor.

CF-104 Hasegawa 1/72 har fået første bemaling. Bæreplanerne og spartlede kropsdele dele har fået ét lag hvid PlastiKote på spraydyse.  
PlastiKote hvid spraydåse-maling har vist sig at dække utrolig godt, så man slipper for at påføre 4-5 lag hvid maling pr.airbrush. Haleplanet har fået Humbrol 19 bright red med airbrush, vingetanke og -pods har fået ét lag Humbrol Humbrol 27001 mat aluminium (airbrush). Nu skal diverse fyldning kontrolleres, hvorefter de resterende maleprocesser kan finde sted. Det valgte skema er en canadisk CF-104 ifølge æske-henvisninger og til medfølgende decals. De forudgående byggeprocesser vises nedenfor.

Fire huller bores, så metaltråden kan monteres og strammes passende, så forreste og bageste del af Starfigther-kroppen kan positioneres helt præcist. Derefter påføres tyndtflydende plastlim med Pin Flow glasrøret (se indlæg nedenfor). Metoden giver god sikkerhed for præcis og solid limning. De fire borehuller (1 mm Ø) kan nemt lukkes med termotrukket sprue.
To (1 mm Ø) huller bores i begge vinger, så korrekt position kan sikres med metaltråd før limning. Af hensyn til det senere afmaske- og malearbejde var det noget uheldigt at montere understel og lemme til hjulbrønden før bemaling.
Blomsterbinde-tråd med plastbelægning er velegnet til fiksering af begge vinger og andet. Derefter kan tyndtflydende plastlim påføres med Pin Flow glasrør med "kanyle" af tyndt metalrør. Kapillærvirkningen sikrer, at limen trænger ind mellem limfladerne, så delene "svejses" sammen. Det resterende arbejde med modellen er uproblematisk.
Limfuger skal slibes og spartles - og slibes. Det lykkedes meget fint at skabe tætte samlinger. Kun omkring motor-indsugningen var det nødvendigt at bruge "gap-filling" CA-lim, der blev påført en smule kogsprit som accelerator. Denne form for spartling kan nemt nedslibes næsten øjeblikkeligt. Slibearbejdet kan reduceres ved at afmaske området med Tamiya-tape. 
Hjulbrønde afmaskes med Tamiya-tape (18 mm bred) som næste fase. Det går rimeligt nemt at beklæde diverse hjulbrønde, når tapen udskæres i småstumper på 6 x 20 mm. 

- - - - - - - -

Touch-N-Flow og Pin Flow kræver træning

De to systemer til påføring af tyndtflydende lim fungerer på helt samme måde. Det er en stor fordel, at røret fra Plastic Magic er forsynet med en lille krave, så det er nemmere at håndtere.
På Hobbymessen fik jeg hos Risløv købt et sæt Touch-N-Flow og tilsvarende udstyr fra konkurrenten (?) Plastic Magic. Det er altid skægt at prøve noget nyt - og ja, det blev noget af en prøvelse i starten. Men nu - efter nogen fumlen - går det rigtig fint med at "svejse" plast. Som "forsøgs-kaniner" har jeg nok limet 20-25 bomber og brændstoftanke fra diverse byggesæt.
Når man har lært sig at kontrollere processen kan man for eksempel holde to bombehalvdele mellem fingrene, mens man påfører den tyndtflydende lim med glasrør og "kanyle". Glasrøret med det ultratynde metalrør håndteres som var det en blyant. Limklemmer og lignende er ikke nødvendigt, da "svejsningen" sker lynhurtigt.
Det store begynder-problem er, at udløbet af røret nemt blokeres af opløst plast. Limen opløser lynhurtigt plasten, mens den trænger ned gennem limfugerne, hvilket nok også er årsag til, at udløbet nemt blokeres. Heldigvis har jeg en højtaler-magnet med ultratynd kobbertråd. Det viste sig nødvendigt at rense metalrør-udløbet med denne meget tynde kobbertråd. Det kræver en god lup - og tålmodighed skal jeg hilse og sige. Heldigvis er det ikke nødvendigt, når man har lært at styre processen.
Det er noget vanskeligt at styre doseringen. Med trekvart fyldt glasrør skal redskabet holdes næsten vandret og modsat lodret, når glasrøret er ved at være tømt. Det lærer man efter nogen øvelse. Det sker selvfølgelig, at den tynde lim ikke rammer præcist. Men det giver ikke noget alvorligt problem, idet limen fordamper lynhurtigt, så plastoverfladen ikke beskadiges synligt.
Da jeg fik lært at rense kanyle-udløbet straks efter brug (på en stump køkkenrulle) kan man udmærket anbringe glasrøret med kanylen nogle timer, selv om det er mere eller mindre påfyldt. Selv efter en "overnatning" sker der  ikke noget synligt fordampningstab.
Begge systemer virker helt på samme måde. Det er dog en stor fordel, at glasrør og kanyle på Plastic Magic-sættet er forsynet med en lille krave, så man får et udmærket holdepunkt med fingrene. Det må betegnes som en ulempe, at Touch-N-Flow røret er uden denne krave - og dermed også nemt kan rulle på jævnt underlag. Plastic Magic-røret er "rulle-sikret" takket være kanter på kraven.
Påfyldning sker ved at anbringe den åbne ende af glasrøret i flasken, så røret fyldes hvis altså kanyleåbningen ikke er blokeret (!). Spild kan ikke helt undgås, så køkkenrulle skal være indenfor rækkevidde.
Ved pålimning af styreklodser og lignende småting kan man anbringe en genstanden løst liggende i den præcise position, hvor den skal limes på plads (tyngdekraften som eneste "limklemme"). Derefter "påsvejses" gernstanden ganske enkelt ved at anbringe en dråbe tyndtflydende lim direkte fra røret på Touch-N-Flow - uden at berøre emnet med røret. Limen siver dermed lynhurtigt på plads vel at mærke uden risiko for at emnet skubbes fra den rette position.

Stjernemotor detaljeres med tynd kobbertråd

PW 2800 motor - tilsvarende som vist nedenfor. Her er motoren monteret med "kabler" fremstillet af tynd (0,20-0,25 mm Ø) elledning, der først er bemalet. Hver ledning er monteret og dernæst CA-limet på plads i forborede 0,30 mm (Ø) huller.

Eduard æts-sæt til Bearcat 1/48 Hobby Craft.
Tilspidset grill-spyd "maler" små præcise punkter
  • Maling i tuber (tyktflydende acryl) egner sig bedst til detailbemaling.
  • Firkantede decals (f. eks. 3 x 4 mm) udskæres og anvendes som "placard" på side-paneler.
  • Decals-placard males og anvendes som "bemaling" på side-paneler.
  • Små decals-firkanter "limes" nemt på plads med Pledge Future.
  • Decals-firkanter kan nemt skubbes på plads mens de endnu er våde af Pledge.
To metaltråde (pianotråd) positionerer instrumentpanelet
De to stumper pianotråd er nu klar til at blive CA-limet til hver kropshalvdel på denne F8F Bearcat 1/48 (Hobby Craft). Plastpladen øverst sikrer at metaltrådene bliver helt parallelle. Metaltråd nr. 1 (til venstre) er limet på forhånd. Klumpen af modeller-voks fungerer som fikstur, når metaltråd nr. 2 CA-limes til plastpladen. Plastpladen, der skal fungere som bagplade, ses til højre. Tilpasning øverst er allerede sket, så pladen er klar til at blive klippet fri. 
Når CA-limen er tør, kan de to metaltråde afklippes. Dermed får instrumentpanelet, der er fremstillet af Eduard ætsdele, en solid og sikker basis ved slutmontering.
Plastpladen (til venstre) sikrer at de to metaltråde (pianotråd) er parallelle. Til slut afklippes metaltrådene øverst. Nu kan instrumentpanelet meget nemt postioneres og centreres præcist og limes til den ene kropshalvdel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar