fredag den 14. juni 2013

O - Test delenes pasning omhyggeligt - prototype-bygning med trælim

2013-08-14
Eksperimentel bemaling giver fordele 
Malingen fordeles med grillspyd-stumper.
Passende fortynding er nødvendig.
Overfladerne skal være rene - som altid.
Fin og ensartet dækning kan nemt opnås.
Det er ikke svært at fordele malingen i et jævnt lag.

Forsøg med Fw 190 D 1/72 Airfix 197?
Understellet forankres solidt med 0,40 mm metaltråd efter boring af kanaler.
Samtlige hoveddele bemales før limning
Første fase består i omhyggelig kontrol og tilpasning ved samtlige limflader.
Vinge- kropsamlingen kan tilpasses, så fyldning (brug af putty) undgås.
Tonkin-pinde (grillspyd-stumper) CA-limes på som "håndtag" på hoveddelene.
Diverse "håndtag" kan nemt afmonteres når malingen er tør.
Samtlige udvendige overflader "dyppe-bemales" med omrørepinden.
"Diffuse" overgange frembringes med en stump skumgummi-vaskeklud.
Humbrol-enamel omrøres grundigt og anvendes direkte fra bøtten.
Hoveddelene er nu klargjort til afsluttende sammenlimning.
Når limen er tør slibes samlingerne nænsomt med P 400 vandslibepapir.
Samlingerne påføres maling med rørepinden.
Efter tørring påføres første lag af Pledge Future.
Modellen er nu klar til montering af cockpit-indhold, understel, etc.
Sidste fase sker som normalt med Pledge Future, decals og matt finish.


Tilspidsede grillspyd fordeler malingen præcist
Malingen påføres først som "dråber" med grillspyd med flad endeflade.
Efterfølgende fordeles (skubbes) malingen ud i et jævnt lag ved brug af tilspidsede grillspyd.
Hele modellen (1/72) kan bemales uden pensel eller airbrush.

2013-07-27
Balsaklods fjerner overskydende maling
Hjullemmen (for eksempel) bemales på den udadvendte overflade.
Malingen forsegles med 2-3 gange Pledge Future som normalt.
Den indvendige overflade bemales derefter.
Overskydende maling fjernes nemt med balsaklods.
Grænsen mellem de to farver afgrænses dermed meget præcist uden afmaskning.
Samme fremgangsmåde kan anvendes mange andre steder.

2013-07-10

Min samling af B-26 Marauder 1/72 sæt omfatter seks sæt fra Airfix, to fra Matchbox og et fra Valom. Kun to sæt, begge Airfix, er påbegyndte. Airfix- og Matchbox-sættene har mange år på bagen. 



For nylig fik jeg lyst til at kigge nærmere på et B-26B 1/72 sæt fra Airfix. Efter en del tilpasning og ”dry run” med tapesamling kan konstateres, at især vinge-krop tilpasning/samling vil give problemer med hensyn til at finde den rette svagt positive V-form (hedder det sådan?). Det går i al fald ikke at samle vinger og krop uden videre – i så fald ville modellen få svag negativ V-form. Samme problemer er kendt fra de tre Revell-sæt, jeg har bygget af samme fly.

Fra tidligere tiders interesse for B-26 Marauder har jeg en samling af artikler, tegninger og fotos, hvor korrekt V-form fremgår. Afvigelser herfra vil pr. erfaring blive meget synlige. Indtil videre vil jeg ikke gå videre med Airfix-sættet, før jeg har udtænkt en eller anden løsning, eventuelt i form af en gennemgående hovedbjælke, ståltrådsforankring eller lignende. Idéer og kommentarer er særdeles velkomme.

Min samling af B-26 Marauder 1/72 omfatter seks sæt B-26B fra Airfix, to B-26B fra Matchbox og et B-26A fra Valom. Tidligere har jeg bygget 3-4 B-26 sæt fra Revell. Ifølge Hannants.co.uk er det alene Valom- og Hasegawa-sæt, der for tiden er handelen. Til sidstnævnte har Eduard udgivet fine ætssæt.


Rigtig dårlig pasning af Airfix-sættets motorgondoler. Her findes sættets største fejl-pasning.

Vingebagkanten ved motorgondolerne kræver meget opmærksomhed.

Det er klogt at anbringe motorens forparti ved limning af de øvrige dele af motorgondolen.. På den måde undgås senere tilpasnings-arbejde.


Så vidt jeg ved, var B-26 Marauder det sidste sæt, Airfix producerede som økonomisk selvstændig virksomhed. Sættet ses her udfoldet. Indmaden til cockpit og bomberum og diverse løse lemme med videre er ganske omfattende. Airfix har også med dette sæt fremstillet separate rorflader til højderoret, hvilket er ret irriterende.


2013-06-22
Skruestikket (til store boremaskiner) fungerer som perfekt fikstur, når en nymalet model skal stilles til tørring. Her anvendes en træspisepind som håndtag under bemaling og tørring. Til højre ses et skruestik med gummikæber, der er udmærket som midlertidig airbrush-holder.

2013-06-20
Understellet på det gamle Monogram 1/48 F-16 sæt viste sig at være temmelig besværligt. Limfladerne til støttestiverne er meget små - og samtidig skal delene naturligvis placeres præcist i rette positioner før limning og under tørring. Løsningen blev at bore 0,4 mm (Ø) huller præcist midt i limfladerne og CA-lime en stump kobbertråd på den ene part. Dermed kan sikres en præcis positionering, når understellet skal samles.
2013-06-18


Byggeprocessen indøves med et grundigt "dry run".
Mange "problemer" kan løses på forhånd.
Hvidlim kan anvendes til midlertidig samling af visse dele.
Der er flere fordele ved at bygge en umalet prototype (pre-samling).
Det er ikke vanskeligt at adskille modellen efter limning med hvidlim.
Hvidlimen kan nemt fjernes.

2013-06-16
Pre-samling med hvidlim er omtalt i FineScale Modeler.
Delene er nemme at adskille efter tørring - med forsigtighed.
Varmt vand til adskillelse er ikke nødvendigt.
Hvidlim (trælim) fjernes nemt og efterlader ingen rester på limfladerne.
Indespærret hvidlim tørrer "aldrig".
Pre-samling giver god forberedelse og klargøring til byggeprocessen.
Metoden er meget lærerig.
Eventuel tilpasning/slibning klares omgående.
Understellet tilpasses omgående og kan eventuelt samles delvist.

Kobbertråd virker fint som "limklemmer" under tørring
"Umulige" steder/dele sammenføjes med kobbertråd fra ledning.
Borehuller til kobbertråd placeres "strategiske" steder.
Indsugningsåbningen på F-16 fikseres med kobbertråd.0,4 mm (Ø).
Kobbertråd-fikstur virker bedre end tape. 


Prototype-samlingen afslører her en problematisk pasning af pilotsæde med bagstykke og bundplade. Hvidlimen, fortyndet med 50 pct. vand, blev derfor påført med pensel efter sædet med bagstykke blev fastholdt i rette position med en primitiv fikstur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar