mandag den 18. marts 2013

J - Byggeerfaringer formuleres som HB-sætninger

Storytelling sker med korte enkeltsætninger. 
HB-sætninger betyder hovedbudskab. 
Hver sætning skal være komplet med ét udsagns- og ét grundled. 
Flere af sådanne enkeltsætninger beskriver emnet. 
Efterfølgende kan skrives en sammenhængende tekst.


---------------------------------------------------------

2013-03-30
Korrekt krop-vinge position (V-form) sikres, mens limen tørrer


Gummibånd, der skal sikre kontakten mellem krop og vinger, er fjernet i venstre side.
Skæv V-form er ødelæggende for en god model.
Selv små skævheder ses meget tydeligt.
Limfladerne på krop og vinger skal være så store som muligt.
God pasning og anlægsflade sikres ved omhyggelig slibning.
Styretappene på vingerne skal eventuelt afsaves.
Tonkin-lister (flækket grillspyd), én i hver side, sikrer korrekt V-form.
Først pålimes støtteklodser på krop og vinger.
Støtteklodserne fungerer som anlægsflade for tonkin-listerne.
To støtte-lister, én til hver vingehalvdel, på modellens overside er tilstrækkeligt.
Korrekt V-formen indstilles ved at tilpasse trælisternes længde med slibeværktøjet (Dremel).
Gummibånd pålimes (CA) eventuelt for at sikre tilstrækkeligt kontakt mellem krop og vinger.
Støtteklodser pålimes nederst på kroppen for at hindre udskridning af limfladerne.

2013-03-27
Lemme til hjulbrønde pålimes sikkert (1/72)
På 1/72 modeller er limfladen til hjullemme ofte fraværende.
To 0,4 mm huller bores i vinge og hjullemmen.
Stikbenspasser sikrer præcis position af borehullerne.
Kobbertråde fra elledning limes på hjullemmen.
Hjullemmen kan nu monteres sikkert uden risiko for afbrækning.
En anelse CA-lim fikserer hjullemmen realistisk.
De to bøjelige kobbertråde giver en sikker montering.
Hjullemmen monteres sikkert og realistisk med to kobbertråde i forborede huller.



Kobbertråd fra elledning CA-limes i to 0,4 mm (Ø) forborede huller. 
2013-03-19
Stikbenspasser og tapestrimmel markerer præcise borehuller
Skinnen til missil- og bombeophæng fikseres med wire-stumper.
Borehullerne skal placeres præcist på vingens underside.
"Forstøbte" huller i vingeundersiden til limning fungerer som guide.

2013-03-10
Klardele til cockpit termoformes over balsaklods
Klodsen (male-formen) tilskæres/tilslibes efter mål.
Klemmetænger fastholder pladelen omkring male-formen.
Vægten af klemmetænger trækker pladen på plads.
Plastpladen skal ikke "foldes" under termoformning.

2013-03-09
Forbedret slibeteknik udvikles
Kantudjævning med AutoSparkel på - F-84 1/72, Revell.

Auto-sparkel (2-komponent) virker fint og hurtigt.
Til frontcockpit skal slibeklodsen skal være så smal som muligt.
Tilstødende bemalede områder skal reduceres mest muligt.
Bemalingen udbedres efterfølgende med pensel.

2013-03-05
Instrumentpanel-fremstilling 1/72 forbedres
Metalplader med borede huller anvendes i stedet for plastcard.

Skiver (hvide) fra punch & die værktøjet dækker hullerne bagest.
Visere markeres med stumper af hår.

2013-03-01
Byggemetode til vacuumform-modeller forbedres
Vinge-kropsamling forstærkes med "indmad".

Gennemgående metaltråd forankres i kanaler af strips.
I de sammenlimede kropshalvdele udskæres åbning til metaltrådsamlingen.
Besværlig boring af kanaler kan udelades.
Øverste vingehalvdele med metaltrådforstrækning limes først til kroppen.
De to metaltråde forankres indvendigt til flykroppen med balsaklodser.
Lignende metode stabiliserer nederste vinger på biplaner.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar