Storytelling sker med korte enkeltsætninger.
HB-sætninger betyder hovedbudskab.
Hver sætning skal være komplet med ét udsagns- og ét grundled.
HB-sætninger betyder hovedbudskab.
Hver sætning skal være komplet med ét udsagns- og ét grundled.
Flere af sådanne enkeltsætninger beskriver emnet.
Efterfølgende kan skrives en sammenhængende tekst.
Smådele ophænges i kobbertråd.
Instrumentpanel af 0,13 mm plastplade tilskæres med 1 mm (Ø) huller.
Efter dyppebemaling i sort ophænges panelet til tørring i kobbertråd fra ledning.
Alle huller skal "renses" for maling inden tørring.
- - - -
Alle 1 mm (Ø) huller fyldes med Krystal Klear fra bagsiden.
"Hullerne" til instrumenter bemales med hvid på bagsiden.
Borede huller (mindre end 1 mm (Ø) fyldes med hvid maling fra bagsiden.
Efter tørring pålimes visere, der udskæres af et sort hundehår eller lignende.
Viserne "limes" fast med Johnson Clear eller Krystal Klear.
2012-10-02
Ny masketeknik udvikles til Tornado.Vingeoverfladen overdækkes med englehud-tape.
Omrids og camouflage-mønster tegnes på englehud-tape med blyant.
Englehud-tape med mønster placeres over maletape på skæreplade.
Omrids og camouflage-mønster gennemskæres med skarp kniv.
Gennemskåret tape monteres på vingeoverfladen.
Tapestykkerne fjernes på overflader, der skal bemales.
Dobbeltklæbende tape hæver masketapen.
2012-09-27
Bomber fremstilles med skruemaskine.
Bomber (1/72) limes sammen traditionelt.
Bombens for grove støbte finner klippes af med en tang.
Bomben frontparti monteres i skruemaskinen.
Sliberondel (rund) monteres i Proxxon-maskinen.
Bombens bagparti slibes med 5.000 omdr./minut med Proxxon-maskinen.
Samtidig roterer bomben i skruemaskinen.
Finslibning sker med skruemaskinen alene.
Finere grovhed af vandslibepapir anvendes.
2012-09-14
Panellinje-fremstilling forbedres.
Det runde hjørne skrabes med nål og hulskabelon.
De runde linjer forlænges med Trumpeter-skraber.
Kniven placeres først.
Linialen flyttes ind mod kniven.
2012-09-14
Termoformet cockpit-metoden lykkes første gang.
Andrer detaljer kan produceres med samme teknik.
Papir kan måske "termoformes" med lim-plast supper.
Klarplast hæftes på træ fra persienner.
Dækslet pålimes med Krystal Klear.
Krystal Klear skal fortyndes en anelse med henblik på in situ-påføring.
2012-09-12
Weathering sker ved udjævning af farve.
Farveoverløb ved uheld udjævnes perfekt med terpentin.
Enamel udjævnes med terpentin.
Akryl-farver udjævnes med sæbevand.
Matt finish med fortyndet hvidlim tåler kun terpentin-udjævning.
Su-27, Airfix 1/72, med fortyndet hvidlim påsprøjtet som matt finish. Overfladen er velegnet til "farveudjævning" (weathering) med terpentin-baseret maling.
|
2012-09-08
Gummibånd fastholder kropshalvede før limning.
Modellen (B-26) limes indvendigt med pensel og tyndtflydende lim.
Indvendig adgang sker fra åbnede bombelemme og cockpit.
To eller flere gummibånd placeres "strategiske" steder.
"Barberblad-metoden" anvendes på steder, der er utilgængelige indefra.
2012-09-07
Tredje hånd fastholder "besværlige" dele.
Modellen (Su-27) vendes med undersiden opad.
Understel-ben påføres lim.
Tredje hånd fastholder benets position.
Kobbertråd med øje forbinder fjedernæb og understel-ben.
2012-09-06
Dullcote skal påsprøjtes med 25 psi.
Badger 350 kan kun lige virke ved 25 psi (godt 1 bar).
25 psi er lavest muligt tryk ved brug af Badger 350.
"Hvidtning" ses kun få steder.
Højt manometertryk skyldes (måske) utætheder.
Airfix Hudson påført Testor DullCote med Badger 350 ved 1,5 bar. "Hvidtning" ses enkelte steder.
|
2012-09-05
Hvidlim opløst i sæbevand fungerer som matt finish.
B-25 fungerer som testmodel.
Hvidlim-finish påsprøjtes Johnson-blank overflade.
To gange påføring på B-25 testmodel virker fint.
Airfix Su-72 påført hvidlim matt finish én gang med godt resultat.
Su-72 er klarlakbemalet med Gori Blank Gulvlak fortyndet med LifeColor.
2012-08-31
Decals-påsætning forbedres med skalpel.
Løsnet decals (stencil) trækkes op på et skalpelblad (monteret på håndtag).
Til større decals anvendes en malerspartel.
Decals våde trækkes på plads på modellen med "ridsespids".
Risiko for sammenfoldning elimineres.
Håndtering af decals skal planlægges for sikre præcis positionering.
2012-08-21
Paneler penselbemales med forsænkede panellinjer.
Malingen skal fortyndes præcist før pensel-bemaling.
Panellinjerne uddybes med Trumpeter-skraber.
Penslen "skubber" malingen op ad panellinjen.
Pensel-panelbemaling sker under lup.
Forbehandling med Johnson eller Gori Blank 90 påkrævet.
- - - -
Fejlplaceret acrylmaling skrabes væk med tilskåret grillspyd.
Acrylmalingen skal være helt tør før "afskrabning" op mod panellinjen.
2012-08-19
Forsænkede panellinjer fungerer som lineal.
Efter Goriblank 90 udfyldes panellinjerne med en wash.
Overskydende wash aftørres med papir.
Bemaling med pensel kan ske indenfor panellinjerne.
- - - -
Inspektionslemme og lignende bemales med pensel.
Skarp afgrænsning opnås med forsænkende panellinjer.
2012-08-18
Alternativ til Johnson Clear fungerer fint.
Gori Blank 90 fortyndes med ca. 20 pct. LifeColor-fortynder.
Fabrikantet fraråder at fortynde Gori Blank 90.
Fortyndet Gori Blank 90 påsprøjtes med billig Badger-kopi.
2012-08-14
Cockpit-indmad bygges til rammerne.
Fase ét er først at bore huller til kobbertråd-kabler (i pilotsædet).
Fase to er bøjning og tilpasning af kobbertråd.
Tilpasset og bøjet kobbertråd bemales.
Slutmontering sker bedst med CA-gele.
- - - -
Front-cockpit limes med fortyndet hvidlim.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar