Storytelling sker med korte enkeltsætninger.
HB-sætninger betyder hovedbudskab.
Hver sætning skal være komplet med ét udsagns- og ét grundled.
HB-sætninger betyder hovedbudskab.
Hver sætning skal være komplet med ét udsagns- og ét grundled.
Flere af sådanne enkeltsætninger beskriver emnet.
Efterfølgende kan skrives en sammenhængende tekst.
Rundt bånd om droptank males med stor præcision.
Ca. 3 mm bred tapestrimmel udskæres.
Tapestrimlen monteres omkring tanken.
Ætssaven fremstiller rille omkring droptanken.
Rillen oprenses med "stup-pensel".
Området omkring rillen fugtes med hudolie.
Rillen "renses" for olie med Olfa-skraber.
Wash af sort acryl males på plads i rillen.
Hudolien afgrænser bemalingen.
2012-11-29
Stålwire forankres på tynd plastplade med CA-lim.
Bladantenner bemales først med hvid (for eksempel).
Antennen monteres med stålwire.
Ætssaven fremstiller gennemsavet rille til wirestykket.
Ståwiren limes fast med CA-lim.
Wirestumpen centreres i plastpladen.
Plastpladen tilskæres til bladantennens form.
Bladantennen positioneres i 0,3 mm (Ø) borehul.
2012-11-22
Future, maling plus Future sikrer mod lifting.
Sandwich-lag frembringer et solidt grundlag for maskingtape.
Hjulbrønde males først med hvid (for eksempel).
Efter tørring påføres kantområderne et-tre lag Future.
Naboområderne til hjulbrønde m.v. penselbemales med den pågældende farve.
Efter tørring påføres Future.
Hjulbrønde m.v. kan nu nemt afmaskes med tape.
Underside-farven påføres med airbrush.
Acryl-farve på tube fortyndes med sæbevand.
Penselpåføring sker direkte på blank Pledge Future-overflade.
Virkningen bliver fin mat.
Acryl-wash'en fortyndes med sæbevand.
Tornado Paniavia (1/72 Airfix) behandles med denne wash.
Oil-wash er bedst til udfyldning af riller.
Bomben males sort.
To-tre Future-coat påføres.
Rille-cirkel saves med barberbladsav.
Rillen fyldes med gul oil-wash.
Overskydende wash er let at fjerne med terpentin-våd pensel.
2012-11-14
Hvidlim fortyndes med sæbevand.
Penselpåføring sker direkte på blank Pledge Future-overflade.
Tornado Panavia, Airfix 1/72, fungerer som forsøgsmodel.
For tyktflydende blanding giver ujævn påføring med "hvide" skjolder.
Måske kan farve iblandes.
2012-11-12
Decals monteres med Pledge Future.
Decals friskæres fra arket.
Så meget bærefilm som muligt fjernes.
Mærket anbringes i en lille "vandpøl" på en plastplade.
Det løsnede mærke trækkes over på et stykke "bæreplade-plast".
Pladen af "bæreplast" tilklippes en praktisk facon.
"Bæreplade-plast-stykket" påføres Pledge Future.
Mærket vædes på begge sider med Pledge Future og positioneres.
- - - -
Bæreplastmetoden giver nem og sikker håndtering af decals.
Pledge Future udskiftes med blødgørermiddel - eller vand.
2012-11-11
Bemaling af hjulbrønde sker med stor præcision.
Først airbrush-bemales hjulbrønde med for eksempel hvid basisfarve.
Efter tørring penselbemales grænsen til tilstødende overflader præcist.
Efterfølgende kan hjulbrøndene nemt afmaskes.
2012-11-11
Smådele fikseres med dobbeltsidet tape.
Dobbeltsidet tape er nemmere at håndtere end limklemmer.
Træklodser, for eksempel, fungerer som fikstur.
Rørepinden med maling fastholdes på dobbeltklæbende tape.
Dobbeltsidet tape fastholder wire, sprue eller tandstikker med smådele.
Blød metaltråd udgør bindeled mellem smådel og tandstikker (for eksempel).
Dobbeltsidet tape fastholder smådel under bemaling. |
Cockpit-klardele bemales med stor præcision.
Tamiya-tape alene kan sikre underløb på klardele.
Klardelen må gerne forsegles med Johnson/Pledge.
Johnson-forsegling af masking-tape giver ikke sikkerhed.
Flager af Johnson trækkes med op af tape-stykket.
Problemet undgås ved at hurtig demontering.
Instrument-paneler scratch-bygges til Panavia Tornado 1/72 fra Airfix. |
Skabelon styrer afstanden mellem borehuller.
Borelære fremstilles af 0,5 mm plade (for eksempel).
Først pålimes styrekant til metal-hulskabelon.
Metalhul-skabelonen styres præcist (op eller ned) af styrekanten.
Borehuller markeres med ridsespids, 0,8 mm (for eksempel).
Huller bores med præcis indbyrdes afstand.
Den færdige hulskabelon tapes fast på 0,13 mm plade til instrumentpanel (1/72).
Præcise huller, for eksempel seks, (0,8 mm Ø) bores.
Kanter tilskæres og panelet kan males.
Panavia Tornado (1/48).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar