Hjulet her er bemalet helt uden afmaskning. Den præcise dæk-fælg adskillelse er sket ved at holde en pensel forsigtigt mod det langsomt roterende hjul (se nedenfor).
Rotationshastigheden, der skal være langsom, styres med limklemmen på "aftrækkeren. |
Storytelling sker med korte enkeltsætninger, der betegnes
HB-sætninger (HB betyder hovedbydskab). Hver sætning skal
HB-sætninger (HB betyder hovedbydskab). Hver sætning skal
være komplet med ét udsagns- og ét grundled.
Flere af sådanne enkeltsætninger skal beskrive emnet.
Efterfølgende kan skrives et sammenhængende tekststykke.
2012-01-27Hjul og fælge bemales præcist med skruemaskine
Hjulet bemales overalt ved neddypning i maling.
Overskydende maling centrifugeres bort med boremaskinen.
Efter tørring roteres hjulet i lille beholder med dækkets farve.
Mens boremaskinen roterer langsomt fordeles malingen præcist.
2012-01-15
Montering af vingebarduner indøves.
Sort tråd og mørke farver hindrer udsyn til borehuller.
0,3 mm Ø borehuller er vanskelige at tråde.
Tråden skal afklippes før gennemføring.
Ved gennemføring skal tråd og borehul placeres parallelt
2012-01-10
Avro 504, Aurora-Smer 1/50
- Øverste vinge positioneres korrekt med modellen på plads i fiksturen.
- Forreste krop-vinge strut (kun én) monteres først.
- Forreste og yderste vinge-vinge strut monteres derefter.
- Bageste og yderste vinge-vinge strut tilpasses og limes på plads.
- Alle fire krop-vinge strut tilpasses og limes på plads.
- Bageste vinge-vinge struts tilpasses og limes uden vridning af vingerne.
2011-11-14
- Fase nummer et er bemaling af instrumentpanelet med hvid (blank eller satin) overalt.
- Fase nummer to er bemaling med Johnson Klear eller Gori Blank 90.
- Fase nummer tre er præcis Maskol-afmaskning af instrumenter med grill-spyd..
- Fase nummer fire er airbrush-bemaling med koksgrå overalt.
- Fase nummer fem er fjernelse af Maskol-afmaskning.
- Fase nummer seks er detail-bemaling, punktbemaling, med spids tonkin (grillspyd).
2011-11-13
- Detalje-bemalet cockpit udvikles til Hunter Mk6 1/32.
- Maskol-væskestand doserer mængden af maskemiddel.
- Præcis afmaskning af 1/32 instrumenter opnås med fortyndet Maskol.
2011-09-01
- B-57, sort udgave, afslører fejlmulighed ved finish med Gori 90 Blank gulvlak.
- Fremgangsmåden skal være blank lak, decals-påsætning, blank lak og dullcote.
2011-08-30
- Baltimore bemales med Gori Blank 90 før decals påsættes.
- ModelMaster (MM) Dullcote giver efterfølgende en fin matt finish.
- MM Dullcote fortyndes 50 pct. med MM thinner.
- Den enkle Badger airbrush giver en nem og sikker påføring.
2011-08-23
- Martin Baltimore (Novo-dummy) påføres 3 x Gori Blank 90.
- Sidste blank-bemaling sker med den enkle Badger airbrush.
- For eftertiden skal den enkle airbrush altid anvendes til Gori Blank 90.
- Efter alt at dømme virker Gori Blank 90 bedre end den traditionelle Johnson.
- B-57 (Airfix 1/72) påføres matsort Humbrol-bemaling med den enkle airbrush.
- Sort Humbrol 33 blandes med lysgrå Humbrol 147 for at dæmpe 'kulsort-effekten'.
- Sort-lysgrå blandingen virker fint dæmpende på den helsorte bemaling af B-57.
2011-08-22
- P-35 Seversky påføres Gori Blank 90 med den enkle Badger airbrush.
- Den blanke gulvlak giver en god forsegling af de påførte decals.
2011-07-25
- Ny Pledge gulvlak fungerer fint før decals påføres.
- ModelMaster (MM) Dullcote Lacquer skal påføres med lavt tryk.
- ModelMaster (MM) Dullcote Lacquer skal fortyndes ca. 50 pct. med Testor Enamel Thinner.
- Pledge virker tyndere end min gamle beholdning af Johnson.
- Testor Dullcote Lacquer har tendens til at 'boble'.
- Testor Dullcote Lacquer er tilsat duftvenlig 'parfume'.
- Kefir (1/72) tilført Dullcote med fint resultat for første gang.
- Su-7, 1/72 sæt fra KP bygges til test og forsøg.
- Modellens hoveddele samles uden indvendig detaljering.
- Undersiden bemales med enamel Revell mat 55 (lysblå).
2011-07-10
- B-26 krop afstives med plastplade-skot.
- Det er vanskeligt at tilpasse tværskillerum (skot).
- Sammenrullet blytape kan overføre tværsnittet.
- B-26 (Eastern Express) kropshalvdele samles med messingtråd.
- Hullerne bores i 2 x 2 mm Evergreen-rod.
- Kropsformen tilpasses på undersiden.
- Klodsen saves over.
- Messingtråd 'samler' de to blokke.
- Blokkene fastlimes på tapesamlet krop.
- Messingtråden fungerer nu som præcis styretap.
2011-05-14
Seversky P-35A, Academy 1/48
- Instrumentpanel fastholdes med to stk. pianotråd.
- Pianotråden fungerer med en fjederkraft i hver side.
- Pianotråden er ikke ført ned til bundpladen.
- Metoden giver flere muligheder for fiksering.
- Pianotråd-stumper på begge sider kan fastholde instrumentpladen.
F-86D, Airfix 1/72
- To stk. messingtråd danner bases for instrumentpanel.
- To huller bores øverst og i bundpladen.
- Messingtråde og instrumentpanel monteres sent i forløbet.
- To metaltråde-metoden virker præcist og hurtigt.
2011-04-03
- Cockpitdækslet påføres 1 eller 2 gange Johnson.
- Smalle Tamiya-strimler (tape) placeres omkring sprossen.
- Området, der skal bemales, påføres Johnson.
- Tapekanterne skal forsegles omhyggeligt med Johnsen.
- Efter 20 minutter (ca.) bemales sprossen.
- Johnson-laget må ikke tørre ud.
- Tamiya-strimlerne trækkes af i så skarp vinkel som muligt.
2011-03-06
- Kropshalvdelene er limet uden cockpit-detaljering bortset frabemaling.
- Præfabrikerede og detaljerede sidevægge monteres i cockpittet.
- Metoden er et fortrinligt alternativ til den traditionelle detaljering.
- Kobbertråde fra ledning bemales rød og gul og indgår som detaljer.
- Sidevæggene er fremstillet af 0,10 millimeter plastplade.
- Elementerne skal tilskæres, så de nemt kan anbringes.
- Instrumentpanel(er) monteres, når sidepanelerne er på plads.
- Sæderne og styrepind monteres til slut.
2011-03-06
- CA-lim påføres sigtemiddel-klardel ved at "skrabe" limen på.
- Det giver den fordel at CA-limen hæfter næsten omgående.
- Fikstur kan undværes med begrænset mængde CA-lim.
- Smalle strimler af Tamiya-tape bevirker nem positionering ved bemaling.
Udateret
F-84 G, 1/72
- Efter et par mislykkede forsøg fik F-84 G (Heller) Humbrol 27001 over alt.
- 27001 er mat aluminium.
- Det lykkedes ikke at ramme den rigtige fortynding.
- Det for tykke lag maling tørrede ujævnt.
- Overfladen er meget modtagelig for ridser.
- Næste dag blev påført Johnson Clear.
Avro CF 100, Hobbycraft 1/72
- Undersiden blev bemalet med Humbrol 166 (satin), ligth aircraft grey.
- Passende fortynding blev opnået.
- Resultatet blev udmærket.
- Undersiden afmaskes og tapekanterne forsegles med Humbrol 166.
- Forsegling af tapekanter forebygger underløb.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar