1) Motor-dele og udstødning er umulige at samle hvis man vil følge byggevejledningen.
2) Panel med gearvælger-håndtag kan ikke monteres i kabinen.
3) Dele til hængsling af førerkabinen mangler forankring.
4) Sæt-konstruktørerne har tilsyneladende opgivet projektet.
5) Detail-dele passer ikke.
6) Sættets ydre dele, førerkabine, chassis, lad, har fin pasning.
Delene limes før bemaling.
Hoveddele bemales efter limning.
Motoren afmaskes før chassis’et males sort.
Herfra skrives normal-tekst.
Ju-87B Airfix 1/24 - et imponerende stort sæt..
Når man normalt bygger 1/72 flymodeller, er 1/24 Ju-87B-sættet fra Airfix nærmest overvældende. |
Metaltråd (blød) i stedet for limklemmer
Cockpit-bunden til Ju-87B 1/24 Airfix forsynes med håndtag ved brug af blød metaltråd. De nødvendige borehuller kan placeres et diskret sted og/eller fyldes med termotrukket sprue. |
Motordelene fikseres med metaltråd, mens limen tørrer. Limklemmer er vanskelige eller umulige til denne og lignende opgaver. |
Når motordelene er fikseret med metaltråd, sker limning med tyndtflydende lim, der påføres med Pin-Flow redskabet. Det er til tider en fordel, at lim ikke skal påføres delene samles. |
Bemaling med autoprimer pr. spraydåse virker fint - især til større dele. (slut) |
Silver-bemaling af fly kræver systemarbejde
Den bedst mulige silver-finish kræver flere, for eksempel 10 arbejdsfaser.
Arbejdet sker nemmest ved at følge et planlagt forløb.
Start med at nedskrive alle faser i den forventede rækkefølge.
,
Filler på vingekrop-samlingen kan være ret vanskelig at nedslibe - især når der anvendes to-komponent Presto polyestersparkel.
Mirage III C 1/48 Academy skal bemales med silver på spraydåse. Processen indledes med filler, nedslibning og primer. Herefter følger silver og Rød Johson. Hensigten er at tydeliggøre manglende filler eller utilstrækkelig nedslibning. Når denne del af nedslibningen er sket, påføres et lag Mr. Surfacer. Overfladebehandlingen afsluttes med nedslibning med 800 og 1200. Modellen får nu igen en silver overalt. Efter tørring påføres endnu et lag Rød Johnson. Enkelte paneler afmaskes og males (med airbrush) med afvigende silver-farver.
Nyttig fikstur fremstilles af bølgepap
Decals kan påføres uden modellen berøres med fingrene.
Sarte dele, antenner, understel og andet beskyttes.
Gummibånd og nipsenåle fastholder missiler og andet.
Gummibåndets længde (stramhed) kan justering ved forlængelse eller afkortning.
billedets webadresse:
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgxOc2ujPV_3iw_SyFpB6gzRbp2QiiBRH9vysKQzRHiu1Xp4KQF7ndcr52x172o12sHRILn7CY0aoXdZS2eXBjfqFNgF3nue4K5Z2vafQ_bUS6OLSo685dUi4fvYGBg65Alb2Ud79JXoQk/w823-h545-no/DSCN0510%255B1%255D.JPG
Skarpe skel kan forebygges
Lodret karton afskærmer overspray.
- - - -
Airfix Mosquito 1/48 (udgivet 1980)
Hjullemme monteres solidt og sikkert.
Hjullemmenes vinkel er indstillelig.
Lemme til hjulbrønde monteres på bøjet kobbertråd (1 mm Ø).
Først bores fire huller i motorgondolen og hjullem (i hver side).
Bøjler af kobbertråd bøjes (4 til hver vingedel).
Bøjlen af kobbertråd CA-limes først til hjullemmen.
Veeday Models
- et (billigt) byggesæt med (store) udfordringer
http://www.ipms.dk/Kvart2-2008/02.JPG
- - - -
ICM Krupp WW2 german truck (1/35)
Min sædvanlige sprue-cutter viste sig ubrugelig til de mindste dele, for eksempel forbindelsesstænger til bremserne. Den uundgåelige vridning, sprue-cutter tangen frembringer, brækker ganske enkelt de små dele. Istedet monterede jeg (desværre for sent) den lille rundsav på min Proxxon-maskine. Med det laveste omdrejningstal på 5.000 omdrejninger/minut kan indløbskanalerne overskæres uden "vrid", så trækstænger og lignende små dele forbliver intakte. Problemet er også, at ICM-sættet er støbt en en lovlig sprød plast.
Undervognen, især bogien med ophæng, til ICM Krupp WW2 german truck (1/35), er noget af et mareridt.
- - - -
https://farm8.staticflickr.com/7164/13493519005_399810e5d7.jpg
Ingen kommentarer:
Send en kommentar