Storytelling sker med korte enkeltsætninger.
HB-sætninger betyder hovedbudskab.
Hver sætning skal være komplet med ét udsagns- og ét grundled.
HB-sætninger betyder hovedbudskab.
Hver sætning skal være komplet med ét udsagns- og ét grundled.
Flere af sådanne enkeltsætninger beskriver emnet.
Efterfølgende kan skrives en sammenhængende tekst.
2013-03-01
Limfladen skal øges ved bygning af vacuum-sæt
Øverste vingedel limes først til kroppen.
Limfladen øges ved pålimning af plastklodser.
Alternativ løsning med to metalrør, der erstatter plastpladen. |
Pladsen på bagsiden udnyttes til forbedret limflade.
Kanaler til ståltråd fremstilles af plaststrips.
2013-02-27
Sticky Tack virker fint på Pledge Future-overflade
Monterings-pasta efterlader intet spor på Jaguar (Matchbox).
Faserne er 1) undersiden, 2) første camouflage-farve og 3) Sidste camouflage-farve.
Processen forudsætter 2 eller 3 gang Pledge Future mellem 2. og 3. camouflage-farve.
2013-02-26
Gamle decals med tyk bærefilm fikseres med Pledge Future
Gamle decals krøller let sammen.
Hvert decals skal altid løsnes mellem to plastplader.
Faren for sammenrulning eksisterer fortsat i "det varme bad".
Sammenkrølning under afvaskning skal undgås.
2013-02-13
Afmaskning kan ske hurtigt med Sticky Tack
"Slanger" af Sticky Tack udrulles på ren plastplade.
Derefter anbringes "slangerne" ifølge camouflage-mønstret.
Den ene side af "slangen" forankres med Maskol.
Mellemrummene lukkes eventuelt med stumper af Tamiya-tape.
- - - -
Metoden kræver et stabilt underlag uden risiko for "lifting".
2013-02-09
Instrumentbrættet skal fremstilling af Cola-blik
Præcist netværk optegnes på papir.
Papir-stykket med præcise afstande (for eksempel 2,5 mm) klippes ud.
"Skabelon-papiret" klæbes fast til et stykke Cola-blik.
Krydspunkterne markeres i blikket med ridsespids.
Udboring af hullerne sker præcise indbyrdes afstande.
Otte (2 x 4) huller fremstilles med præcis indbyrdes afstand.
2013-02-09
Kobbertråd-fikstur forbedres
Gennemføring af kobbertråd kræver 2 mm (Ø) borehuller.
Kobbertråd-fikstur forbedres
Gennemføring af kobbertråd kræver 2 mm (Ø) borehuller.
Påføring af lim sker meget præcist.
Kobbertråden justeres til en afstand på 2-3 mm mellem de to limflader.
F100 D 1/48 fungerer som forsøgsmodel.
2013-02-07
Mirage F.1C, 1/72, Airfix (afsluttet)
F-84, 1/72. Revell (afsluttet)
B-26, 1/72, Novo
Jaguar, 1/72, Matchbox (afsluttet)
F100 D, 1/48. Esci
F4U-4B Corsair, 1/48, Hasegawa
2013-02-07
Cirkelbyg kræver planlægning
Fire eller fem modeller deltager i cirkelbygning.
Alle projekter skal registreres.
Hver model deltager uanset fase i konstruktionen.
Fluebindetråd frembringer "streger" omkring missiler
Bindetråden (sort) omvindes én gang og CA-limes.
Enkel knude fikseres med lim på bagsiden.
Tråden sikres med fortyndet CA-lim.
Missilets inderside markeres med sort prik ved borehullet.
2013-02-03
Bundplade eftermonteres på B-26 1/72
Fire huller bores i sidevægge og støtteplade.
2013-01-31
Auto-filler virker fint til aircraft-modelling.
Mirage F.1 1/72 (Airfix) monteres med Pavla-cockpit dæksel.
2013-01-29
F-100 D 1/48 Esci limes med kobbertråde-fikstur.
Første fase bestyr i at samle og lime kroppen med "indmad".
Detaljering af cockpit og hjulbrønde foretages efter samling.
Limning af kroppens sektioner sker etapevis.
2013-01-29
Missil-scratch-building forbedres fortsat.
Tyngdekraften anvendes til lodret positionering af styrefinner.
Materiale-valget på 0,13 mm plastcard er uændret.
Ved pålimning skal anvendes tilstrækkelige mængder lim.
2013-01-25
White-wash weathering praktiseres forsøgsmæssigt (2)
Først påføres grundfarve med normal weathering (rust etc.).
Modellen nedsænkes et øjeblik i vandbad.
Hvid acryl-farve airbrush'es overalt.
Modellen nedsænkes omgående i vand.
Først påføres grundfarve.
Grundfarven beskyttes med klar lak.
Acryl-farve airbrush'es over alt.
Den bemalede del (vinge) nedsænkes omgående i vand.
Vaskepulver spredes over vingen.
Efter ca. 30 sekunder sænkes vingen igen i vand.
Vingen bevæges så sæben skylles af.
Processen kan eventuelt gentages.
Vingen stilles til tørring.
2013-01-21
Scratch-building af missiler forbedres (2)
Første to finner pålimes in situ.
Løse finner fikseres med Gap-filling glue.
2013-01-14
Scratchbuilding af missiler skal indøves
Udskæring af styrefinner (0,13 mm) trænes med kvadratiske dele.
Alle finner udskæres ved at dele ensartede dele i to.
Håndtering af finnerne trænes med pincet.
Missil-kroppen fikseres på træklods med rille.
Klodsens størrelse tilpasses så den kan håndteres med én hånd.
Påføring af lim skal styres præcist.
2013-01-10
Støttepladen skal være ca. 1 cm smallere end bundpladen.
Hullerne forbindes med fire stk. ståltråd.
Støttepladens position finjusteres.
Ståltrådene CA-limes til hullerne i sidevæggene.
Støttepladen fastlimes (forbindes) til hver sidevæg med separate plastplader.
Hullerne i støttepladen skal centreres mod pladens midte.
Afklippet stålståd må ikke blokere for limfladen.
2013-01-31
Auto-filler virker fint til aircraft-modelling.
Pavla vacuum-formet frontcockpit eftermonteres på allerede bemalet model |
2013-01-29
F-100 D 1/48 Esci limes med kobbertråde-fikstur.
Første fase bestyr i at samle og lime kroppen med "indmad".
Detaljering af cockpit og hjulbrønde foretages efter samling.
Limning af kroppens sektioner sker etapevis.
2013-01-29
Missil-scratch-building forbedres fortsat.
Tyngdekraften anvendes til lodret positionering af styrefinner.
Materiale-valget på 0,13 mm plastcard er uændret.
Ved pålimning skal anvendes tilstrækkelige mængder lim.
2013-01-25
White-wash weathering praktiseres forsøgsmæssigt (2)
Først påføres grundfarve med normal weathering (rust etc.).
Modellen nedsænkes et øjeblik i vandbad.
Hvid acryl-farve airbrush'es overalt.
Modellen nedsænkes omgående i vand.
Den hvide farve afvaskes delvist og tilfældigt.
Kilde: FSM oktober 2012.
Soap-weathering praktiseres forsøgsmæssigt (1)
2013-01-25
Først påføres grundfarve.
Grundfarven beskyttes med klar lak.
Acryl-farve airbrush'es over alt.
Den bemalede del (vinge) nedsænkes omgående i vand.
Vaskepulver spredes over vingen.
Efter ca. 30 sekunder sænkes vingen igen i vand.
Vingen bevæges så sæben skylles af.
Processen kan eventuelt gentages.
Vingen stilles til tørring.
Kilde: FSM oktober 2012.
2013-01-21
Scratch-building af missiler forbedres (2)
Første to finner pålimes in situ.
Løse finner fikseres med Gap-filling glue.
2013-01-17
Scratch-building af missiler indøves præcist (1)
Processen indledes med at bore ét hul til forankring af missilet.
Scratch-building af missiler indøves præcist (1)
Processen indledes med at bore ét hul til forankring af missilet.
Første finner pålimes ved brug af jig.
Pincet med finne positioneres før limen påføres.
Bevægelsen fra ”limfeltet” til missilkrop skal indøves.
Alle bevægelser skal ske så hensigtsmæssigt som muligt.
Limen skal være ”frisk” og tilstrækkelig for at sikre god fordeling.
2013-01-14
Bestemt rækkefølge følges ved missil-scratchbuilding.
0,4 mm (Ø) hul bores til positionering på vingespidsen.
Plastrod'ens længde tilpasses.
Rod'en' forreste ende tilspidses.
I bageste ende bores hul til senere brug.
Rod'en monteres i jig'en med hensyn til borehullets vinkelrette placering.
Finnerne på øverste side pålimes.
Rod'en vendes og proceduren gentages, og så videre.
Pincet med finne positioneres før limen påføres.
Bevægelsen fra ”limfeltet” til missilkrop skal indøves.
Alle bevægelser skal ske så hensigtsmæssigt som muligt.
Limen skal være ”frisk” og tilstrækkelig for at sikre god fordeling.
2013-01-14
Bestemt rækkefølge følges ved missil-scratchbuilding.
0,4 mm (Ø) hul bores til positionering på vingespidsen.
Plastrod'ens længde tilpasses.
Rod'en' forreste ende tilspidses.
I bageste ende bores hul til senere brug.
Rod'en monteres i jig'en med hensyn til borehullets vinkelrette placering.
Finnerne på øverste side pålimes.
Rod'en vendes og proceduren gentages, og så videre.
2013-01-14
Scratchbuilding af missiler skal indøves
Udskæring af styrefinner (0,13 mm) trænes med kvadratiske dele.
Alle finner udskæres ved at dele ensartede dele i to.
Håndtering af finnerne trænes med pincet.
Missil-kroppen fikseres på træklods med rille.
Klodsens størrelse tilpasses så den kan håndteres med én hånd.
Påføring af lim skal styres præcist.
2013-01-10
Moduler fremstilles til FU4-4 cockpit
Plastplader til moduler bemales grøn, sort og grå.
Bemalede moduler til diverse paneler udskæres.
Modulerne limes med hvidlim på bundpladerne.
Bundpladerne udskæres med sættet som forlæg.
Hævede detaljer på sæt-delene skæres af.
Modulerne med instrumentplader m.v. limes på plads.
2013-01-06
Luftklapper frigøres på FU4 Hasegawa.
Ventilationsklapper skæres fri.
Plastplade pålimes som basis for genmontering.
De enkelte ventilationsklapper skal genmonteres i samme position.
Midlertidig montering på et stykke pap sikrer korrekt rækkefølge.
2013-01-05
Hæftepasta er bedre end masking-tape.
Indsugningsåbninger og hjulbrønd fyldes nemt med sticky tac.
Hæftepasta fordeles i hjulbrønden med kraftig metalnål.
Skarpe kanter kan udmærket fremstilles med Sticky tac.
Sticky tac anvendes også på tomt cockpit.
2013-01-02
Kropshalvdele fikseres med kobbertråd
Projektet omfatter 1/48 F4U-4B Corsair, Hasegawa.
Tre huller bores i øverst og to i nederste kropshalvdele.
Kobbertråd føres gennem den ene kropshalvdel.
Alle kobbertråde fikseres med tape.
Aktiviteter styres stramt med to do-lister.
Forsøgsperiode indledes med separat notesblok.
To do-punkter overvejes altid før igangsætning.
Byggeprocessen sker målrettet.
Ét punkt på to do-listen virker fint.
2013-01-06
Luftklapper frigøres på FU4 Hasegawa.
Ventilationsklapper skæres fri.
Plastplade pålimes som basis for genmontering.
De enkelte ventilationsklapper skal genmonteres i samme position.
Midlertidig montering på et stykke pap sikrer korrekt rækkefølge.
0,15 mm plastplade limes på som basis. |
De enkelte ventilationsklapper skal genmonteres i samme position. |
Hæftepasta er bedre end masking-tape.
Indsugningsåbninger og hjulbrønd fyldes nemt med sticky tac.
Hæftepasta fordeles i hjulbrønden med kraftig metalnål.
Skarpe kanter kan udmærket fremstilles med Sticky tac.
Sticky tac anvendes også på tomt cockpit.
2013-01-02
Kropshalvdele fikseres med kobbertråd
Projektet omfatter 1/48 F4U-4B Corsair, Hasegawa.
Tre huller bores i øverst og to i nederste kropshalvdele.
Kobbertråd føres gennem den ene kropshalvdel.
Alle kobbertråde fikseres med tape.
- Kobbertrådene føres gennem hullerne i den anden kropshalvdel.
- Mellemrummet er ca. 2 cm.
- Limen påføres.
- Kropshalvdelene samles.
- Kobbertrådene samles/strammes forsigtigt.
- De to kropshalvdele fikseres præcist under tørreprocessen.
Aktiviteter styres stramt med to do-lister.
Forsøgsperiode indledes med separat notesblok.
To do-punkter overvejes altid før igangsætning.
Byggeprocessen sker målrettet.
Ét punkt på to do-listen virker fint.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar