lørdag den 9. juni 2012

Airfix Sepecat Jaguar

Airfix Jaguar - ud af æsken 1/72





Angående det håndværksmæssige har Airfix Jaguar-modellen været ganske nyttig. Derimod er den langt fra en "korrekt" skalamodel, men det var ikke hensigten med projektet.
Airbrush-resultatet er efter egen opfattelse udmærket. Derfor besluttede  jeg at bygge Jaguar-modellen færdig. Men desværre viste det sig (for sent), at forreste del af cockpitdækslet var 1,5-2,0 millimeter for smalt. Det kunne i givet fald korrigeres før bemalingen, men jeg har intet gjort for at udbedre denne fejl.

Lemmene til hjulbrønde og de to luftbremser blev ikke pålimet direkte som sædvanligt. De påstøbte styretappe er helt uegnede, så de blev fjernet. I stedet fandt jeg ud af at bruge stumper af bøjet kobbertråd, der fastlimes i 0,3 millimeter (Ø) huller. Det virker efter min mening meget realistisk og er tilmed også robust.
Metoden giver mulighed for at at skabe en anelse afstand (luft) mellem hjullemme og kropsflader. Det hævede bageste cockpitdæksel er i øvrigt monteret på lignende måde.

En anden nyttig "håndværkmæssig" erfaring er eftermontering af cockpit-indholdet (bundplade, sæde, sidepaneler, instrumentpanel, styrepind og pedaler). Hver af disse hoveddele tilpasses og bemales separat. Takket være hvidlim kan alle løsdele oplines korrekt i den allerede sammenlimede og bemalede krop.
Den metode kan benyttes med stor sikkerhed. Det samme gælder kobbertråd til montering af hjullemme og lignende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar