Dorthe giver gode råd om oprydning.
Jeg fik styr på mit hobbyrum... Derfor stor tak til Dorthe Mey Jensen for de gode råd på hjemmesiden herover.
Folk som jeg, der bygger modelfly (se ipms.dk), køber - og samler - gennem årene byggesæt, værktøj, magasiner, etc. Tingene hober sig op og efterhånden bliver det hele uoverskueligt.
Efter læsning af en avisartikel om Dorthe Mey Jensen og hendes hjemmeside ovenfor, går det fint med at få skik på alle halvfærdige byggesæt (!), stumper, værktøj og æsker.
Min oprydning sker nu i etaper. Det er meget vigtigt. Uden denne etapevise fremgangsmåde bliver det hele uoverskueligt. Projektet udskydes til næste gang, der kan blive tid, for eksempel i løbet af et par feriedage.
Det nu vellykkede oprydningsprojekt begyndte med at praktisere et af Dorthes gode råd: Sæt for eksempel 15 minutter af til oprydning, for eksempel på et par bestemte hylder eller skuffer. Næste dag afsættes en halv time og så videre. Det er forbavsende, så langt man kan nå på 20 minutter. Det er derfor også meget motiverende for at gå videre med projektet. Hvorfor skete det ikke noget før..? Svaret må være at det hele så uoverskueligt ud.
Den etapevise fremgangsmåde er også nøgleord ved to-do metoden. Hvis et modelbyggeprojekt bliver for uoverskueligt, er det en stor fordel at skrive to-do lister med for eksempel 3-5 separate opgaver.
Også her opnår modelbyggeren den store fordel, at projektet opdeles i mindre del-projekter, der hver for sig er overskuelige og overkommelige - det vil sige realistiske.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar